Sunday, June 5, 2011

Apam tepung gandum

Menu sarapan pagi ini. Terajin pula. So buatlah apam tepung gandum atau apam kampung. Suami mak lang klu apam kampung yang tidak menggunakan telur ni sukalah dia makan. Resepi ni pun maki lang dapat dari quinnie@myresipi.com . Terima kasih quinnie. Firts time cuba .Tapi tak tersenyum sangat....Ada yang malu langsung tak ketawa...Kurang berpuas hati. Bertahun dah tidak membuat apam ni..Dulu klu buat main agak2 ja sukatan bahannya. Menjadi pula...Kali ni cubalah mengikut resepi. Takpa lain kali boleh cuba lagi. Pada sesiapa yang berminat nak mencuba resepi ni boleh lihat resepinya dibawah. Ni copy n paste ja. Malas nak menaip.

Apam Tepung Gandum.
Baru angkat dari kukusan. Masih panas lagi....
Ni hasil yang telah dikeluarkan dari acuan.Ada yang malu langsung tak nak ketawa...
Apam Tepung Gandum
Bahan-bahan ( lebih kurang 20 biji )
• 2 1/4 cawan tepung gandum
• 1/2 cawan susu tepung
• 3/4 cawan gula ( saya guna 1/2 cawan je sebab tak suka manis)
• 1 paket yis mauripan
• 1 1/2 cawan air suam
• pewarna ikut suka (saya guna sirap)
Cara-cara
1. mula2 ayakkan tepung gandum besama susu tepung. (ayak sekali je, kalau tak nak ayak pun tak pe)
2. satukan bahan ayak bersama dengan gula kedalam mangkok. gaul2 rata.
3. selepas itu buat lubang kat tengah2 bahan tadi dan masukkan yis mauripan.
4. masukkan air suam ditengah2 bahan tadi dan kacau2 yis bersama dengan air. kalau yis tu elok...dia akan mengeluarkan buih. kemudian kacau2 rata bersama dengan bahan2 lain sehingga sebati. ( jgn ada ketul tepung)
5. akhir sekali letak kan pewarna dan kacau2 rata. tutup mangkok dengan penutup dan biarkan selama 1/2 jam. resepi ni tak boleh peram lama2 sebab kita pakai yis sepeket...nanti dia rasa masam.
6. panaskan air kukusan sementara nak tunggu bahan kembang/ naik.
7. boleh guna acu bulat2 atau loyang biasa. kalau guna loyang biasa, gris kan dengan minyak loyang tu dulu supaya mudah di potong.
8. bila kukusan dah panas, boleh lah dikukus. kukus dalam 20 minit...atau lebih....
9. boleh dihidang bersama kelapa putih yg di kukus dengan garam.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment