Wednesday, December 15, 2010

Karipap Berinti Sardin.

Pagi semua. Hari ini mak lang buat karipap inti sardin. sebenarnya inti ini mak lang dah buat semalam. kononnya nak buat pau. Tapi mood malas dah sampai, pagi ni buat karipap.Ini dia resepi karipap berinti sardin. Kalau sesiapa nak cuba boleh mencuba. Untuk anak ibu lain kali, kalau nak buat karipap tak tahu ,rujuk aja pada resepi ibu.


Bahan untuk kulit;
300gm tepung gandum
1sk garam+ 1/2 gelas air
3 sb minyak -dipanaskan
air secukupnya utk melembutkan kentang.
Minyak masak untuk menggoreng

Bahan untuk inti;
5 biji kentang -potong dadu kecil
1 biji lobak merah-potong dadu kecil
2sb rempah kari ikan + sedikit air( gaul rata)
1sb cili kering kisar
1 tin besar ikan sardin Adabi
3ulas bawang putih-tumbuh halus
1 labu bawang besar-tumbuh halus
garam secukup rasa
sedikit daun kari/ daun sup dan bawang.

Cara:
1. Untuk kulit campurkan semua bahan dan uli hingga tepung tidak melekat di jari dan licin. Bulat2kan doh sebesr guli. Rehatkan sebentar dalam sepuluh minit.
2. Panaskan minyak. Bila minyak telah panas masukkan bahan yang di tumbuk dan daun kari dan tumis hingga naik aroma kmdn masukkan cili kisar dan rempah kari. Tumis hinnga pecah minyak.
3. Masukkan kentang dan lobak merah serta ikan sardin serta sedikit air menutupi bahan yang ditumis. Biarkan sehingga kentang dan lobak merah lembut serta airnya agak kering. Harus dikacau selalu supaya inti tidak hangus. Rasa garam dan boleh matikan api. Sejukkan inti sebelum digunakan.
4. Bila inti sudah sejuk, gilek doh dengan torak hingga nipis dan letakkan 1sk inti . Lipat 2 dan klimlah menjadi bentuk karipap. Buat sampai doh dan inti habis. Goreng dalam minyak yang banyak. Untuk mengelakkan kulit karipap menggerutu semasa menggoreng , pastikan minyak tidak terlalu panas.apabila karipap sudah kekuningan baru besarkan api.

1 comment:

  1. sedapnya... nanti bawak ke sekolah ye.. saya suuuka karipap..

    ReplyDelete