Monday, October 24, 2016

AKAR IKAN MASIN.

Sebelum mak lang teruskan berkongsi resepi , mak lang ingin menyampaikan ucapan terima kasih kepada CMG empunya resepi. Allah jua yang akan membalas kebaikanmu kerana berkongsi ilmu. Klu nak buat dlm kuantiti yang sedikit boleh guna resepi asal CMG. Mak Lang gandakan kuantiti bahan sbb nak buat makan kenduri. He he he.......Jom lihat resepi.....



ACAR IKAN MASIN....YANG OHSEMM!!

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram isi ikan masin talang (boleh ganti dengan isi ikan masin kurau)/1KG
10 biji bawang merah kecil/50
10 ulas bawang putih/50
20 biji cili padi kampung (boleh kurangkan)/100
3 camca besar cuka makan (JALEN)/15SDB
1 camca besar gula Melaka/5
3 camca besar gula pasir (atau secukup rasa)/15SDB
2 tangkai daun kari, dilurutkan/10TANGKAI
Garam secukup rasa
1/4 cawan air/11/4CWN

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
2 camca besar cili kisar/10 SDB
1 biji bawang besar /5BIJI B.BESAR
1 inci halia/5 INCI
1/2 inci kunyit hidup/21/2INCI

BAHAN-BAHAN REMPAH :-)
1 camca teh ketumbar biji/5SDT
1 camca teh jintan kasar/5SDT
1 camca teh jintan halus/5SDT
3/4 camca teh halba/31/4SDT
1 camca teh biji sawi/5SDT

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Isi ikan talang masin dihiris kecil, cuci dan rendam sekurang2nya 1 jam, tukar air rendaman setiap 20 minit. Kemudian toskan dan biar kering sekejap. Goreng hingga kekuningan dengan api sederhana. Angkat dan toskan. Bahan2 rempah digoreng tanpa minyak hingga harum, guna api kecil dan kacau selalu. Kemudian kisar (gunakan kisar kering) atau tumbuk hingga halus. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1/3 cawan). Tumis daun kari hingga harum, masukkan bahan2 kisar halus dan masak hingga garing. Tambah bahan2 rempah yang dikisar/ditumbuk halus tadi. Kacau rata dan masak sekejap. Guna api kecil.
  3. Masukkan gula melaka, gula pasir dan cuka makan. Kacau rata dan tambah 1/2 camca teh garam. Kacau dan masukkan ikan masin yang telah digoreng, bawang merah, bawang putih dan cili padi. Gaul rata. Tuang air, kacau dan kecilkan api. Masak hingga pekat. Rasa dan jika perlu baru masukkan sedikit lagi garam, begitu juga dengan gula. Matikan api, dan boleh hidangkan bersama nasi putih.

No comments:

Post a Comment